Vyučujete? Dejte si pozor na prokletí znalostí

Čím déle se něčemu věnujeme, čím víc tomu rozumíme, čím větším expertem v dané oblasti jsme, tím obtížnější je pro nás toto téma učit začátečníky. Prokletí znalostí (Curse of Knowledge) je kognitivní zkreslení, kterým trpíme všichni. Jak s ním bojovat? Tady je mých 6 nápadů:
 
  1. Po každé vyučovací hodině (kurzu) si sedněte a sepište si obecně všechny otázky, které na vás studenti (účastníci) měli. S čím bojovali? Co jim bylo nejasné?

  2. Pokud učíte téma příbuzné matematice, kde řešíte příklady, udržujte si jejich databázi. Ke každému příkladu si ukládejte: netradiční správná studentská řešení, chybná řešení, časté otázky a časté chyby k danému příkladu.

  3. Tyhle materiály využijte při přípravě pro další ročník (další účastníky). Připomeňte si nejen co máte učit, ale také časté otázky a chyby předešlých studentů (účastníků).

  4. Vysvětlete svým studentům kletbu vědění a požádejte je o pomoc. Ať vás aktivně upozorňují, když se necháte unést a začnete mluvit moc složitě, rychle nebo zkratkovitě. K tomu je třeba ale udržovat mezi studenty či účastníku kurzu bezpečné prostředí. Spolehlivý návod, jak odradit studenty od pokládání dotazů: „Já si myslím, že je to fakt jednoduché, ale kdyžtak se ptejte.“

  5. Když se začínáte učit něco nového, udržujte si „učící deník“. Zapisujte si průběžné své otázky a překážky, na které jste při osvojování nového tématu či dovednosti narazili. Bude se to hodit, až/když to budete později učit ostatní.

  6. Neodkládejte sdílení svých znalostí jen proto, že ještě nejste dostatečný expert. (Samozřejmě nezapomeňte v takovém případě své „publikum“ upozornit, že se také teprve učíte a můžete se tedy mýlit.)