Články

ORGANIZOVÁNÍ ZNALOSTÍ • EFEKTIVNÍ UČENÍ

Zettelkasten jako diskuzní fórum
14.9. 2021

Zettelkasten jako diskuzní fórum

Zettelkasten si můžete představit jako své privátní diskuzní fórum. Když píšete poznámku na novou kartičku, pak tak nečiníte v izolaci, ale formulujete ji vždy jako reakci na nějakou již existující v zettelkasten uloženou kartičku. Tím vznikají obdobná vlákna provázaných poznámek jako to vídáme u příspěvků v diskuzních fórech.

11.8. 2021

Nepíšeš? Prokrastinuješ!

Kolik stránek jsi dnes napsala? Brr. Nemám ráda tuhle otázku. Tvorba disertace není jen o psaní. Stejně jako není jen o psaní tvorba blogových článků nebo non-fiction knih. Proces psaní obsahuje ještě 3 další fáze: sběr, organizaci a syntézu. A důležité jsou všechny.

4.8. 2021

Problém přetékajícího inboxu: Popis, příznaky, příčiny, prevence a léčba

Přetékající emailová schránka, reading list a neroztříděnými úkoly zaplněná schránka task manageru. To je seznam nejčastějších projevů problému přetékajícího inboxu v digitálním světě. Ale ani v analogovém světě se před tímto problémem neschováme. Jak mu předcházet? A jak ho léčit, když už jsme jím postiženi?

16.7. 2021

Pište nedokonalé poznámky!

Snažit se mít kompletní přehled o všech svých nápadech, projektech a znalostech je obtížností srovnatelné s naháněním stáda koček. Ať už používáme jakýkoliv systém organizace, náš poznámkový systém byl, je a vždy bude živoucím nezkrotitelným organismem.

11.6. 2021

Matematická abstrakce systému Zettelkasten

V naší matematické abstrakci budeme permanentní poznámky reprezentovat jako vrcholy. Propojení poznámek (vrcholů), pak budeme zakreslovat jako hrany. Zettelkasten je poté kombinace dvou nelineárních datových struktur: zakořeněného lesa a orientovaného grafu.

11.6. 2021

Naučte se myslet: kompletní návod, jak implementovat digitální Zettelkasten (část první)

Přenést jedna ku jedné Luhmannův Zettelkasten do digitálního světa není těžké. Je to ale správná cesta? Luhmannovi jeho systém fungoval. Když si jej budoval, vytěžil všechny jemu dostupné prostředky tehdejší doby na maximum. Jenže tehdejší doba měla své limity. Pokud jen bez přemýšlení zkopírujeme Luhmannovo řešení, převezmeme i všechny limity analogové doby.

11.5. 2021

Vyučujete? Dejte si pozor na prokletí znalostí

Čím déle se něčemu věnujeme, čím víc tomu rozumíme, čím větším expertem v dané oblasti jsme, tím obtížnější je pro nás toto téma učit začátečníky. Prokletí znalostí (Curse of Knowledge) je kognitivní zkreslení, kterým trpíme všichni. Tento článek nabízí 7 tipů, jak s ním bojovat.

21.4. 2021

Hej, světe! Je mi 30

Eliško, je to tady! Dnes je ti 30. Nastává nová éra, kdy studentům bude hloupé ti tykat. Pokud se ale, mé milé já, budeš řídit následujícími 30 radami, všechno zvládneš.

6.3. 2021

Čím víc čtete, tím více zapomínáte? Not anymore. Seznamte se s knihou How to Take Smart Notes

Spousta lidí si zapisuje poznámky (pokud vůbec) ad-hoc způsobem. Tímto způsobem ale skončí s velkým množstvím poznámek v různých formátech a na různých místech. Kniha How to Take Smart Notes má řešení!

29.1. 2021

Nebuď shnilý banán!

Jak vnímají učitelé zkouškové období? Slabší povahy raději tento příspěvek přeskočí, protože zkouškové je pro učitele jako nakupování banánů v supermarketu.